SVZ ontmoet bestuursvoorzitter MKB-Nederland

Nadat SVZ per 1 oktober lid werd van Koninklijke Vereniging MKB-Nederland, werd de wens uitgesproken voor een kennismakingsgesprek met MKB-bestuursvoorzitter Jacco Vonhof en directeur Leendert-Jan Visser. Vanuit MKB-Nederland werd hier positief op gereageerd en 26 oktober vond het gesprek dan ook plaats in de Malietoren in Den Haag, waar het MKB is gevestigd.

Namens MKB-Nederland waren aanwezig de bestuursvoorzitter Jacco Vonhof, algemeen directeur Leendert-Jan Visser en secretaris Verenigingszaken Rob Wolthuis. Vanuit SVZ schoven bestuursvoorzitter Huib van Heest, bestuurslid en mede-eigenaar van La Costa zonnestudio's Yvonne Tol en verenigingsmanager Maddy Weide aan. De insteek van het gesprek was een nadere kennismaking met de bestuurders van beide organisaties en de mogelijkheid om meer te vertellen over de brancheorganisatie SVZ, haar knelpunten, wensen en ambities.

Tijdens het zeer open en prettige gesprek dat volgde werd onder andere teruggeblikt op de moeizame periode tijdens de coronapandemie. Vonhof gaf aan dat juist in die periode het MKB haar zichtbaarheid bij de overheid heeft weten te vergroten. Omdat het MKB deze grotere zichtbaarheid bij de overheid heeft weten te bewerkstelligen zorgt ervoor dat ze bij veel onderwerpen gesprekspartner zijn van de overheid: voorstellen doen, meepraten, meedenken en worden gehoord. En zij nemen in dit soort gesprekken hun achterban (en dus ook SVZ) mee.

Verder werd gesproken over opnieuw de grote uitdagingen waar we voor staan met de huidige inflatie en de energiecrisis. Van Heest gaf aan dat de huidige energietarieven een groot pijnpunt is voor de zonnestudiohouders, zeker nadat zij tijdens de pandemie veel langer gesloten zijn geweest dan ondernemers uit andere branches. Een ander groot pijnpunt dat werd besproken zijn de loonstijgingen.

Alle aanwezigen keken terug op een fijn en constructief gesprek. SVZ zal in de komende periode dan ook aansluiten bij verschillende commissies en werkgroepen om op de hoogte te blijven van het economische en fiscale beleid dat voor ondernemers van belang is. Naast de strategische beleids- en expertcommissies en platforms, zijn er ook zogenaamde ‘calls’ per onderwerp waarin MKB hun achterban op de hoogte houdt en om informatie of advies vraagt over voor hen relevante onderwerpen.

Dankzij het lidmaatschap bij MKB-Nederland zit de branchevereniging veel dichter op de overheid dan ooit tevoren. Deze lobby is van essentieel belang voor nu en de toekomst!