Zonnestudio’s willen de zon weer laten schijnen

PERSBERICHT

Zonnestudio’s luiden de noodklok over de voortdurende lockdown in Nederland. De grens is wat betreft de leden van Samenwerking Verantwoord Zonnen, de branchevereniging van zonneondernemers, ruimschoots bereikt. In 2021 zijn zonnestudio’s maar liefst zes maanden gesloten geweest, terwijl daar in de praktijk geen goede redenen voor zijn. Zonnen doe je in een zonnestudio immers in je eentje, in een afgesloten cabine. Van enige risico op een coronabesmetting is dus geen sprake.

Helaas kijkt de overheid bij het opstellen van coronamaatregelen niet naar het praktische nut van die maatregelen. Alle niet-essentiële dienstverleners worden over één kam geschoren, met de onverklaarbare sluiting van zonnestudio’s tot gevolg. Dat de overheid bij het nemen van coronamaatregelen geen maatwerk levert steekt bij SVZ aangesloten ondernemers enorm.

Door de maandenlange sluiting raken de reserves van ondernemers uitgeput, juist nu in de wintermaanden de vraag naar een bezoek aan de zonnebank stijgt. Veel mensen hebben behoefte aan een bezoek aan de zonnebank vanwege de bijdrage die een zonnesessie aan het geestelijk en lichamelijk welzijn levert. Zonnestudio’s bieden met individuele ruimtes en goede ventilatie de meest veilige omstandigheden voor dergelijke zonnesessies.

SVZ pleit er dan ook bij beleidsmakers voor om de zonnestudio’s bij de eerstkomende versoepeling hun deuren te laten openen.